Stavební pravidla dráhových automodelářů 2003
Pravidla zpracovali členové Komise automodelářů při Svazu modelářů České republiky.
Obsah:
1. Charakteristika dráhových modelů
F1/32
PR/24
ES/32
ES/24
ES G12
G6
G7
G15
G27
PF/32
PF/24
PR/32
PC/32
PC/24
G 12
Oldtimer
Stock Car
GT/24
Žákovské kategorie – společná ustanovení 24
ŽV
ŽPF/24
ŽPR/32
ŽPR/24
ŽG12
7. Obrázková příloha
1. 1. Charakteristika dráhových modelů SRC
Dráhové modely (mezinárodní označení SRC) jsou modely automobilů konstruované pro jízdy a závody na speciálních autodráhách. Poháněny jsou elektromotory na stejnosměrné napětí do 16 V.
2.1. Mezinárodní kategorie
F1/32 polomakety vozů formule 1 (měřítko 1:32)
PR/24 polomakety cestovních a GT vozů (1:24)
ES/32 polomakety sport. a závodních vozů se zakrytými koly (1:32)
ES/24 polomakety sport. a závodních vozů se zakrytými koly (1:24)
ES G12 polomakety sport. vozů skupin C, WSC a GTP (1:24)
G6 polomakety sport. vozů skupin C, WSC a GTP (1:24)
G7 modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky
G15 modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky
G27 modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky
2.2. Národní kategorie (Ž = žákovská kategorie)
PF/32 polomakety formulových vozů (1:32)
PF/24 polomakety formulových vozů (1:24)
PR/32 polomakety cestovních a GT vozů (1:32)
PC/32 polomakety cestovních, sport. a GT vozů (1:32)
PC/24 polomakety cestovních, sport. s GT vozů (1:24)
G12 polomakety prototypů a sport. Vozů (1:24)
Oldtimer makety historických vozů do roku 1970 (1:24)
Stock Car makety cestovních vozů Stock Car (1:24)
GT/24 makety prototypů, sport. a GT vozů (1:24)
ŽV modely volné konstrukce s papírovou karoserií
ŽPF/24 polomakety formulových vozů (1:24)
ŽPR/32 polomakety cestovních a GT vozů (1:32)
ŽPR/24 polomakety cestovních a GT vozů (1:24)
ŽG12 polomakety prototypů a sportovních vozů (1:24)
3. 3. Společná ustanovení
3.1. Kola modelu musí být opatřena pneumatikami z pružného materiálu.
3.2. Přední kola modelu musí být otočná a jejich pneumatiky musí být černé barvy. Musí být umístěna kolmo k rovině dráhy (tolerance ±10 °).
3.3. Model musí být vybaven jen jedním vodítkem o maximální délce 25 mm, které při pohledu na model shora nesmí přesahovat přední část karoserie.
3.4. Karoserie musí být realisticky vystřižena, není povolena úprava tvaru a rozměrů. Je zakázáno použít přídavné aerodynamické prvky (neplatí pro kategorie G7, G15 a G27). Na karoserii smí být udělány otvory pouze v místech odpovídajících skutečné předloze. Přední a zadní část karoserie nesmí být zkrácena. Přední blatníky nemusí být vystřiženy.
3.5. Model musí být realistickým způsobem barevně povrchově upraven včetně realistického barevného provedení různých detailů a dílů modelu. Všechna okna musí být průhledná (neplatí pro ŽV). Pokud nejsou přední blatníky vystřiženy, musí být průhledné. Světla mohou být průhledná. Ostatní plochy karoserie musí být nabarveny.
3.6. Každý model musí být opatřen minimálně třemi startovními čísly přiměřeného provedení a velikosti.
3.7. Model musí být zespodu na podvozku nebo karoserii čitelně označen celým jménem závodníka.
3.8. Každý model musí být vybaven trojrozměrnou, barevně upravenou figurkou řidiče v odpovídajícím měřítku. Tato figurka se musí sestávat minimálně z hlavy, horní části těla s pažemi a segmentem volantu a musí být umístěna na správném místě. V případě potřeby je nutné zpracovat i náznak interiéru tak, aby nebyl viditelný motor a podvozek modelu při pohledu shora.
3.9. Karoserie modelu musí zakrývat celý podvozek a model při pohledu shora musí být v celém půdorysu neprůhledný.
3.10. Všechny modely musí být zhotoveny takovým způsobem, aby svým zpracováním neohrožovaly provoz na autodráze a práci nasazovačů.
3.11. 3.11. Všechna společná ustanovení mohou být upřesněna u pravidel jednotlivé kategorie.
3.12. 3.12. Měření světlosti modelu se provádí při přiléhajících sběračích.
4. 4. Specifikace motorů
V pravidlech jednotlivých kategorií jsou používány následující označení skupin motorů:
4.1. 4.1. Volné motory
Bez omezení.
4.2. 4.2. Motory třídy G27
Kotva: musí být sériově vyráběná a označená štítkem „27“, průměr drátu 0,358 mm (AWG 27), minimální délka jádra 11,17 mm.
Ostatní díly: bez omezení.
4.3. 4.3. Motory s keramickými magnety
Magnety: pouze keramické.
Ostatní díly: bez omezení.
4.4. 4.4. Motory třídy X15
Povoleny jsou pouze motory třídy „Group 15“.
Obal: uzavřený typu „C“ (minimální vnitřní rozměry: výška 14,2 mm, průměr 21,2 mm, délka 23,5 mm). Je povoleno pouze vybrousit drážku v místě styku se zadní osou do obalu a magnetu.
Čelo: plastikové, bez úprav.
Magnety: keramické. Je povoleno pouze přebrousit vnitřní stranu magnetu.
Kotva: strojně vinutá, musí být sériově vyráběná a označená štítkem „15“, průměr drátu 0,285 mm (AWG 29), minimální průměr jádra 12,7 mm, nesmí být převinutá .
Zakázané úpravy: vzájemné kombinace dílů různých motorů, výměna domečků za jiný typ.
4.5. 4.5. Motory třídy X12
Povoleny jsou pouze motory typu Mura X12, Champion X12, Proslot X12 a RJR X12.
Obal: uzavřený typu „C“ (minimální vnitřní rozměry: výška 14,2 mm, průměr 21,2 mm, délka 23,5 mm). Je povoleno pouze vybrousit drážku v místě styku se zadní osou do obalu a magnetu.
Čelo: plastikové, bez úprav.
Magnety: keramické. Je povoleno pouze přebrousit vnitřní stranu magnetu.
Kotva: strojně vinutá, musí být sériově vyráběná a označená štítkem „X12“, průměr drátu 0,285 mm (AWG 29), 50 závitů, minimální průměr jádra 12,7 mm, nesmí být převinutá .
Zakázané úpravy: vzájemné kombinace dílů různých motorů (do motoru RJR lze použít kotvu Proslot), výměna domečků za jiný typ.
4.6. 4.6. Motory třídy 16C
Povoleny jsou motory Proslot 16C, RJR 16C, MURA 16C.
Obal: uzavřený typu „C“ (minimální vnitřní rozměry: výška 14,2 mm, průměr 21,2 mm, délka 23,5 mm). Je povoleno pouze vybrousit drážku v místě styku se zadní osou do obalu a magnetu.
Čelo: plastikové, bez úprav.
Magnety: keramické. Je povoleno pouze přebrousit vnitřní stranu magnetu.
Kotva: strojně vinutá, musí být sériově vyráběná a označená štítkem „16“, nesmí být převinutá.
Zakázané úpravy: vzájemné kombinace dílů různých motorů, výměna domečků za jiný typ.
4.7. 4.7. Motory třídy 16D
Povoleny jsou pouze motory typu Parma 16D a Trinity 16D.
Obal: uzavřený typu „D“ (minimální vnitřní rozměry: výška 15,2 mm, průměr 22,2 mm, délka 23,5 mm). Je povoleno pouze vybrousit drážku v místě styku se zadní osou do obalu a magnetu.
Čelo: plastikové, bez úprav. Je povoleno zvětšení průměru otvoru pro průchod hřídele motoru.
Magnety: keramické. Nesmí se brousit ani jinak upravovat.
Kotva: sériově vyráběná strojně vinutá třídy 16, nesmí být převinutá. Může být přebroušená, pokud ji tak výrobce sériově dodává.
Zakázané úpravy: vzájemné kombinace dílů různých motorů, lepení magnetů, použití kuličkových ložisek, výměna domečků za jiný typ.
4.8. 4.8. Ostatní
Pro některé kategorie je možno motor specifikovat přímo v pravidlech dané kategorie.
5. 5. Mezinárodní kategorie
5.1. 5.1. F1/32
Polomakety vozů formule 1 v měřítku 1:32
5.1.1. 5.1.1. Karoserie
Může být použita pouze karoserie od firem Betta (GB) a BPA (CZ).
Zbarvení karoserie musí odpovídat skutečné předloze. Může být provedeno i podle jiného vozu formule 1 od roku 1992 včetně do současnosti. Musí být zachována svislá přední hrana karoserie v šíři minimálně 1 mm.
5.1.2. 5.1.2. Motor
volný
5.1.3. Podvozek
Konstrukční řešení podvozku musí být takové, aby osa motoru svírala s osou zadní nápravy úhel 90 ° ± 3 ° při pohledu shora.
5.1.4. 5.1.4. Kola
minimální průměr předních kol 14 mm
minimální šířka předních kol 14 mm
minimální průměr zadních kol 15 mm
maximální šířka zadních kol 16 mm
Zadní kola musí mít černou barvu.
Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
5.1.5. 5.1.5. Ostatní rozměry
maximální šířka 68 mm
maximální šířka mezi nápravami 52 mm
maximální šířka podvozku před přední nápravou 34 mm
maximální délka bočnice 68 mm
maximální výška vozu v místě horní hrany zadního křídla 30 mm
minimální výška boční vertikální plochy zadního křídla 12 mm
5.2. 5.2. PR/24
Polomakety cestovních a GT vozů v měřítku 1:24
5.2.1. 5.2.1. Karoserie
Povoleny jsou pouze karoserie dle následujícího seznamu:
a) a) polomakety vozů od firmy Betta (GB):
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Audi V8, BMW 318, BMW M3, Ford Mondeo, Ford Sierra Cosworth, Honda Accord, Lister Storm, Mercedes 190E, Nissan Skyline, Opel Calibra, Opel Vectra, Viper GTS, Volvo S40, VW Beetle.
b) b) polomakety vozů od firmy Parma (USA):
Dodge Viper, Ford Mustang Cobra, Ford Taurus, Ford Taurus 98, Ford Thunderbird, Chevrolet Camaro Z28, Chevrolet Lumina, Chevrolet M.C., Chrysler Le Baron, Iroc Dodge, Pontiac 97, Pontiac Grand Prix 99.
c) c) polomakety vozů od firmy BPA (CZ):
Lister Storm V12, Mercedes CL, Mitsubishi Eclipse, Opel Calibra ITC, Škoda Octavia WRC, Volvo C70, VW Corado, Fabia KIT CAR, Mercedes CLK DTM.
d) d) polomakety vozů od firmy EasySlot (I):
Mercedes CLK DTM
5.2.2. 5.2.2. Motor
Motory třídy X12, 16C a 16D.
5.2.3. 5.2.3. Podvozek
Povoleny jsou pouze podvozky Parma Flexi Car, Parma Flexi 2, Parma Flexi 3, J.K.Cheetah, Trinity Spider, Trinity 2000, Champion Turbo Flex a J.K. Scorpio II. Je zakázáno použít hliníkové nebo duralové bočnice. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr. 2). a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Připájet lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Minimální výška horní hrany zadní osy od spodní hrany podvozku je 9 mm. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
5.2.4. 5.2.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
minimální průměr osy předních kol 1 mm
minimální vnější rozměr přes kola přední nápravy 72 mm
maximální šíře zadních kol 20,7 mm
5.2.5. 5.2.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
5.2.6. 5.2.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
minimální výška modelu v místě spodní hrany předního skla 21 mm
- pro seriál Grand Prix 24 mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 32 mm
maximální výška spodní hrany zadního nárazníku 12 mm
maximální výška karoserie 40 mm
- pro seriál Grand Prix 35 mm
5.3. 5.3. ES/32
Polomakety sportovních a závodních vozů se zakrytými koly v měřítku 1:32
5.3.1. 5.3.1. Karoserie
Musí být zachována svislá přední hrana karoserie v šíři min. 1mm.
5.3.2. 5.3.2. Motor
volný
5.3.3. 5.3.3. Podvozek
volný
5.3.4. 5.3.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
minimální průměr zadních kol 15,0 mm
maximální šíře zadních kol 16,0 mm
5.3.5. 5.3.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
5.3.6. 5.3.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 64 mm
maximální výška modelu 32,5 mm
minimální výška modelu v místě předních kol 16 mm
minimální výška modelu v místě kabiny nebo ochr.oblouku 21 mm
maximální délka bočnic zadního křídla 44 mm
5.4. 5.4. ES/24
Polomakety sportovních a závodních vozů se zakrytými koly v měřítku 1:24
5.4.1. 5.4.1. Karoserie
Musí být zachována svislá přední hrana karoserie v šíři min. 1mm.
5.4.2. 5.4.2. Motor
volný
5.4.3. 5.4.3. Podvozek
volný
5.4.4. 5.4.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
minimální průměr zadních kol 15,0 mm
maximální šíře zadních kol 20,7 mm
5.4.5. 5.4.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
5.4.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
maximální výška modelu 38 mm
minimální výška modelu v místě předních kol 18 mm
minimální výška modelu v místě kabiny nebo ochr.oblouku 25 mm
maximální délka bočnic zadního křídla 66 mm
5.5. ES G12
Polomakety sportovních vozů se zakrytými koly v měřítku 1:24
5.5.1. Karoserie
Povoleny jsou všechny polomakety vozů skupiny „C“, WSC a GTP.
5.5.2. 5.5.2. Motor
1) kotva :
sériově vyráběná třídy “X12 “( RJR, Proslot, Mura, Champion, Camen, Koford ) označená štítkem . Minimální průměr 12,7 mm.
2) obal+čelo :
obal typu „C“ a plastové čelo od stejného výrobce , povolená uprava je pouze vytvoření drážky v místě styku se zadní osou.
3) magnety :
libovolný počet keramických magnetů libovolného tvaru a rozměru.
4) ostatní :
zbytek materiálu použitého pro stavbu motoru nepodléhá omezení, vzájemná kombinace dílů uvedených v bodech 1), 2), 3) je povolena.
5.5.3. Podvozek
volný
5.5.4. Kola:
minimální průměr předních kol 12,7 mm
5.5.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadní nápravy 0,8 mm
pod ostatními částmi modelu 0,4 mm
5.5.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
maximální výška modelu v místě zadního křídla 40 mm
5.6. G6
Polomakety sportovních vozů se zakrytými koly v měřítku 1:24
5.6.1. Karoserie
Povoleny jsou všechny polomakety vozů skupiny „C“, WSC a GTP.
5.6.2. Motor
volný
5.6.3. Podvozek
volný
5.6.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
5.6.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadní nápravy 0,8 mm
5.6.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
5.7. 5.7. G7
Modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky se zakrytými koly
5.7.1. 5.7.1. Karoserie
Volná konstrukce se zakrytými koly. Karoserie může být doplněna spoilery, které nepřesahují rozměry podle obr. 5. Boční spoilery musí být z průhledného bezbarvého materiálu. Přední hrana spoilerů může být lemována páskou. Karoserie nemusí být v místě předních kol průhledná.
5.7.2. 5.7.2. Motor
volný
5.7.3. 5.7.3. Podvozek
volný
5.7.4. 5.7.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
5.7.5. 5.7.5. Minimální světlost 0,8 mm
5.7.6. 5.7.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 82,6 mm
5.8. 5.8. G15
Modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky se zakrytými koly a s předepsaným motorem
5.8.1. 5.8.1. Karoserie
Volná konstrukce se zakrytými koly. Karoserie může být doplněna spoilery, které nepřesahují rozměry podle obr. 5. Boční spoilery musí být z průhledného bezbarvého materiálu. Přední hrana spoilerů může být lemována páskou. Karoserie nemusí být v místě předních kol průhledná.
5.8.2. 5.8.2. Motor
Motory třídy X15 a X12.
5.8.3. 5.8.3. Podvozek
Je povolen pouze podvozek s drátovými podélnými nosníky. Výška horní hrany zadní osy od spodní hrany podvozku je minimálně 9 mm. Na zadní ose lze použít pouze kluzná ložiska.
5.8.4. 5.8.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
5.8.5. 5.8.5. Minimální světlost 0,8 mm
5.8.6. 5.8.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 82,6 mm
5.9. 5.9. G27
Modely volné konstrukce s přídavnými aerodynamickými prvky se zakrytými koly a s předepsaným motorem
5.9.1. 5.9.1. Karoserie
Volná konstrukce se zakrytými koly. Karoserie může být doplněna spoilery, které nepřesahují rozměry podle obr.5. Boční spoilery musí být z průhledného bezbarvého materiálu. Přední hrana spoilerů může být lemována páskou. Karoserie nemusí být v místě předních kol průhledná.
5.9.2. 5.9.2. Motor
Motor třídy G27.
5.9.3. 5.9.3. Podvozek
volný
5.9.4. 5.9.4. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
5.9.5. 5.9.5. Minimální světlost 0,8 mm
5.9.6. 5.9.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 82,6 mm
6. 6. Národní kategorie
6.1. 6.1. PF/32
Polomakety formulových vozů v měřítku 1:32
6.1.1. 6.1.1. Karoserie
a) a) karoserie od tuzemských výrobců:
Lotus 79, Lotus 80, March 84, Osella FA1, Penske F Cart, Penske PC-9
b) b) polomakety formulových vozů od firmy Betta
c) c) polomakety formulových vozů od firmy BPA
6.1.2. 6.1.2. Motor
S keramickými magnety.
6.1.3. 6.1.3. Podvozek
Volný.
6.1.4. 6.1.4. Kola
minimální průměr předních kol 15 mm
minimální šíře předních kol 8 mm
minimální průměr zadních kol 19 mm
maximální šíře zadních kol 16 mm
6.1.5. 6.1.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 0,8 mm
pod karoserií před osou přední nápravy 1 mm
pod ostatními částmi modelu 2 mm
6.1.6. 6.1.6. Ostatní rozměry
maximální rozvor náprav 95 mm
maximální šířka 68 mm
maximální šířka mezi nápravami 50 mm
minimální výška zadního křídla 25 mm
minimální výška bočního pontonu vpředu 9 mm
minimální výška za hlavou jezdce (bez oblouku) 24 mm
6.2. 6.2. PF/24
Polomakety formulových vozů v měřítku 1:24
6.2.1. 6.2.1. Karoserie
a) a) karoserie od tuzemských výrobců
Arrows A-3, Ferrari 126, Ferrari 640, Ligier JS 19, Lola T 93 F Cart, Lotus 80, Lotus 91, Lotus 99, Lotus 100, March 811, McLaren MP4, Osella FA-1, Penske F Cart, Penske PC 9, Quaker State Porsche, Williams FW 11, Wolf WR 7
b) b) polomakety formulových vozů od firmy Betta (GB):
Ferrari 310V10, Benetton Ford, Lola Ford T9300, Williams Renault, Reynard Ford, Jordan, Penske PC 22
c) polomakety formulových vozů od firmy BPA
6.2.2. 6.2.2. Motor
volný
6.2.3. 6.2.3. Podvozek
volný
6.2.4. 6.2.4. Kola
minimální průměr předních kol 21 mm
minimální šíře předních kol 11 mm
minimální průměr zadních kol 24mm
maximální šíře zadních kol 20mm
6.2.5. 6.2.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 0,8mm
pod karoserií před osou přední nápravy 2mm
pod ostatními částmi modelu 3mm
6.2.6. 6.2.6. Ostatní rozměry
maximální rozvor náprav 127mm
maximální šířka 85mm
maximální šířka mezi nápravami 66mm
minimální výška zadního křídla 29mm
minimální výška bočního pontonu vpředu 13mm
minimální výška za hlavou jezdce (bez oblouku) 30mm
6.3. PR/32
Polomakety cestovních a GT vozů v měřítku 1:32
6.3.1. 6.3.1. Karoserie
Povoleny jsou pouze karoserie dle následujícího seznamu:
a) a) Betta (GB) :
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 164, Audi A4, Audi V8, BMW 318, BMW Koenig 850, Ferrari 456, Callaway Corvette GT, Ferrari F50, Ferrari Testarossa, Ford Mondeo, Honda NXS, Chevrolet Camaro Z28, Chevrolet M.C., Lister Storm, McLaren F1, Mercedes 190E, Mercedes CLK, Panoz GTR1, Nissan R390, Nissan ZX300, Opel Calibra, Opel Vectra, Peugeot 406, Pontiac Silverbird 78, Renault Laguna, Toyota Supra, Volvo S40, Porsche GT1, Audi R8C GT
b) b) Parma (USA):
Ford Escort, Chevrolet Lumina, Mazda RX7
c) c) BPA (CZ)
Chevrolet Bereta, Porsche 911, Porsche 944, Toyota GT4
d) d) BSP (GB)
Renault Laguna
6.3.2. 6.3.2. Motor
Motory třídy X12, 16C a 16D.
6.3.3. 6.3.3. Podvozek
Povoleny jsou pouze podvozky Parma International 32, Parma Flexi Womp 32 a Demon. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr. 2) a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Připájet lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
6.3.4. 6.3.4. Kola
minimální průměr předních kol 12mm
6.3.5. 6.3.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8mm
6.3.6. 6.3.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 64mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 25mm
6.4. 6.4. PC/32
Polomakety cestovních, sportovních a GT vozů v měřítku 1:32
6.4.1. 6.4.1. Karoserie
a) a) karoserie od tuzemských výrobců:
Dodge Daytona, Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Mazda RX7, Nissan 300, Oldsmobile Cutlass
b) b) polomakety vozů od firmy Betta(GB):
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 164, Audi A4, Audi V8, BMW 318, Callaway Corvette GT, Ferrari F50, Ferrari Testarossa, Ford Mondeo, Lister Storm, Mercedes 190E, Nissan R390, Nissan ZX300, Opel Calibra, Opel Vectra, Peugeot 406, Renault Laguna, Toyota Supra, Volvo S40, Mercedes CLK DTM
c) c) polomakety vozů od firmy Parma(USA):
Ford Escort, Chevrolet Lumina, Mazda RX7
d) d) polomakety vozů od firmy BPA(CZ):
Chevrolet Bereta, Porsche 911, Porsche 944, Toyota GT4
Přední blatníky musí být vystřižené.
6.4.2. 6.4.2. Motor
s keramickými magnety
6.4.3. 6.4.3. Podvozek
volný
6.4.4. 6.4.4. Kola
minimální průměr předních kol 15mm
minimální šíře předních kol 6mm
minimální průměr zadních kol 19mm
maximální šíře zadních kol 16mm
6.4.5. 6.4.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 0,8mm
pod karoserií před osou přední nápravy 1mm
pod ostatními částmi modelu 2mm
6.4.6. 6.4.6. Ostatní rozměry
maximální rozvor náprav 83mm
maximální šířka 67mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 26mm
6.5. 6.5. PC/24
Polomakety cestovních, sportovních a GT vozů v měřítku 1:24
6.5.1. Karoserie
a) a) karoserie od tuzemských výrobců:
Audi 90, BMW 320i, BMW M1, Ferrari F40, Lotus Esprit, Lotus Europa, Mazda RX7, Nissan 300ZX, Porsche 935, Renault 5 turbo, Renault Clio
b) b) polomakety vozů od firmy Betta(GB):
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Audi V8, BMW 318, BMW M3, Ford Mondeo, Ford Sierra Cosworth, Honda Accord, Lister Storm, Mercedes 190E, Nissan Skyline, Opel Calibra, Opel Vectra, Viper GTS, Volvo S40, VW Beetle
c) c) polomakety vozů od firmy Parma(USA):
Dodge Viper, Ford Mustang Cobra, Ford Taurus, Ford Taurus 98, Ford Thunderbird, Chevrolet Camaro Z28, Chevrolet Lumina, Chevrolet M.C., Chrysler Le Baron, Iroc Dodge, Pontiac 97, Pontiac Grand Prix 99
e) e) polomakety vozů od firmy BPA (CZ):
Lister Storm V12, Mercedes CL, Mitsubishi Eclipse, Opel Calibra ITC, Škoda Octavia WRC, Volvo C70, VW Corado, Mercedes CLK DTM
6.5.2. 6.5.2. Motor
s keramickými magnety
6.5.3. 6.5.3. Podvozek
volný
6.5.4. 6.5.4. Kola
minimální průměr předních kol 18mm
minimální šíře předních kol 8mm
minimální průměr zadních kol 22mm
maximální šíře zadních kol 20mm
6.5.5. 6.5.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 1,5 mm
pod karoserií před osou přední nápravy 2 mm
pod ostatními částmi modelu 3 mm
6.5.6. 6.5.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 34 mm
maximální výška modelu v místě zadního křídla 40mm
maximální výška spodní hrany zadního nárazníku 18mm
maximální průměr předního blatníku 24mm
maximální průměr zadního blatníku 28mm
6.6. 6.6. G12
Polomakety prototypů a sportovních vozů se zakrytými koly a kabinou řidiče v měřítku 1:24
6.6.1. 6.6.1. Karoserie
Blatník za osou zadního kola musí být ukončen nejvýše ve výši horní hrany disku (obr.1).
Zadní křídlo musí být namontováno v pozici dané vylisovaným tvarem karoserie.
6.6.2. 6.6.2. Motor
Motory třídy X12, 16C a 16D.
6.6.3. 6.6.3. Podvozek
a) a) Lze použít podvozek CS/BP, sletovaný podle obr. 3. Je povoleno zmenšit úhel předního držáku motoru, ale jen tak, že kratší strana držáku zůstane zachována.
b) b) Povoleny jsou pouze podvozky Parma Flexi Car, Parma Flexi 2, Parma Flexi 3, J.K.Cheetah, Trinity Spider, Trinity 2000, Champion Turbo Flex a J.K. Scorpio II.. Je zakázáno použít hliníkové nebo duralové bočnice. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr. 2) a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Přiletovat lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Minimální výška horní hrany zadní osy od spodní hrany podvozku je 9 mm. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
c) c) Lze použít podvozek postavený podle rozměrového plánku (obr. 4). V prostoru mezi motorem a předním plechem středního dílu může být výztužná příčka. Jako materiál na stavbu podvozku lze použít mosazný nebo fosforbronzový plech o maximální síle 1 mm, ocelové dráty, mosazné a ocelové trubičky.
Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Závaží nesmí přesahovat přes obrys podvozku. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
6.6.4. 6.6.4. Kola
minimální průměr předních kol (CS/BP) 15mm
minimální průměr předních kol (ostatní) 12,7mm
minimální šířka předních kol (CS/BP) 6mm
minimální průměr zadních kol (CS/BP) 19mm
6.6.5. 6.6.5. Minimální světlost 0,8mm
6.6.6. 6.6.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83mm
minimální výška modelu v místě kabiny 27mm
maximální výška modelu v místě zadního křídla 40mm
6.7. Oldtimer
Makety historických cestovních, sportovních a GT vozů do roku 1970 (měřítko 1:24)
6.7.1. Karoserie
Model (kit) historického automobilu ze stavebnice (provedení Hard Plastic). Karoserie musí být vybavena příslušnými detaily ze stavebnice - zasklení oken, závětrné štítky, stěrače, zpětná zrcátka, ochranné oblouky, uzávěry kapot, mřížky, výfuky atd. Všechny součásti (detaily) musí být umístěny podle příslušného plánku (modelu). Model musí být vybaven trojrozměrnou figurkou řidiče v měřítku 1:24, která musí být naprosto realisticky provedená tvarově i barevně a má odpovídat "věku" předlohy. Figurka musí sestávat minimálně z hlavy s přilbou (kuklou), horní části těla s pažemi a segmentem volantu. Musí být umístěna tak, aby to odpovídalo skutečnosti vzhledem k předloze. Hotová karoserie může být upravena tak, aby bylo možno zabudovat podvozek pro jízdu na autodráze. Barevné provedení by mělo odpovídat skutečnosti.
6.7.2. 6.7.2. Podvozek
Typ Pla-Fit Evolution GTS (motor kolmo na osu) od firmy Sigma (Japonsko). Na podvozku smí být použity díly od stejného výrobce, určené pro modifikace tohoto podvozku. Je povoleno připájet přívodní kablíky k motoru a použít kuličková ložiska pro obě osy. Podvozek může být dovažován lepením závaží. Osy podvozku musí mít průměr 3 mm a musí být plného průřezu. přední musí být rovná a nedělená. Motor musí být do podvozku přišroubován. Převody musí mít modul 0,5 (ekvivalent 1/48").
6.7.3. Motor
Motor třídy 16D bez úprav. Pružinky uhlíků lze osadit izolačními trubičkami. Do čela na straně pastorku lze zhotovit závity M2.
6.7.4. Kola (pneumatiky)
Minimální průměr předních kol 23mm
Minimální šířka předních kol 10mm
Minimální průměr zadních kol 25mm
Maximální šířka zadních kol 17mm
Kola se musí dotýkat dráhy, musí mít černou barvu a nesmí při pohledu shora přesahovat obrys karoserie. Musí být pevně spojena s osami kol.
6.7.5. Minimální světlost
Světlost modelu je v zásadě dána předepsaným podvozkem a rozměry kol (pneumatik), z toho plyne minimální světlost cca 1,6 mm.
6.7.6. Ostatní rozměry
Maximální šířka karoserie 87mm
Maximální šířka přes kola 83mm
6.8. Stock Car
Makety cestovních vozů Stock Car pro seriál NASCAR (měřítko 1:24)
6.8.1. Karoserie
Model (kit) automobilu typu Stock Car (NASCAR) ze stavebnice (provedení Hard Plastic). Karoserie musí být vybavena příslušnými detaily ze stavebnice - uzávěry kapot, výztuhy a zasklení oken, zpětná zrcátka, přístrojová deska s kompletním volantem, hasicí přístroj, vnitřní ochranná klec, zadní nádrž s částí podlahy a část zadních podběhů kol, přepážka mezi motorem a kabinou, spoiler, výfuky atd. Všechny součásti (detaily) musí být umístěny podle příslušného plánku (modelu). Model musí být vybaven trojrozměrnou figurkou řidiče v měřítku 1:24, která musí být naprosto realisticky provedená tvarově i barevně. Musí být kompletní a umístěná na sedačce ze stavebnice. Sedačka i figurka musí být umístěny tak, aby to odpovídalo skutečnosti vzhledem k předloze. Karoserie musí být vybarvena podle plánku (návodu ze stavebnice) a opatřena obtisky přiloženými ke stavebnici. Jiné zbarvení a jiné obtisky musí být doloženy fotografií (obrázkem). Hotová karoserie může být upravena tak, aby bylo možno zabudovat podvozek pro jízdu na autodráze.
6.8.2. Podvozek
Typ Pla-Fit Evolution GTS (motor kolmo na osu) nebo Pla-Fit Excel (motor šikmo na osu) od firmy Sigma (Japonsko). Na podvozku smí být použity díly od stejného výrobce, určené pro modifikace tohoto podvozku. Je povoleno připájet přívodní kablíky k motoru, držák motoru a motor. Lze použít kuličková ložiska pro obě osy. Podvozek lze dovažovat lepením závaží. Osy podvozku musí mít průměr 3 mm a musí být plného průřezu. Přední osa musí být rovná a nedělená. Převody musí mít modul 0,5 (ekvivalent 1/48").
6.8.3. Motor
Motor třídy 16D bez úprav. Pružinky uhlíků lze osadit izolačními trubičkami. Do čela na straně pastorku lze zhotovit závity M2.
6.8.4. Kola (pneumatiky)
Minimální průměr předních kol 24 mm
Minimální šířka předních kol 10 mm
Minimální průměr zadních kol 24 mm
Maximální šířka zadních kol 17 mm
Kola se musí dotýkat dráhy, musí mít černou barvu a nesmí při pohledu shora přesahovat obrys karoserie. Musí být pevně spojena s osami kol.
6.8.5. Ostatní rozměry a hmotnosti
Minimální světlost 1,6 mm
Maximální šířka přes karoserii 83 mm
Maximální šířka přes kola 76,7 mm
Minimální hmotnost karoserie
(včetně bočních plechů podvozku) 80 g
Minimální hmotnost podvozku
(bez bočních plechů podvozku) 120 g
6.9. 6.9. GT/24
Makety prototypů, sportovních a GT vozů (měřítko 1:24)
6.9.1. 6.9.1. Karoserie
Model vozu GT nebo sportovního prototypu ze stavebnice, provedení (Hard Plastic). Karoserie musí být vybavena následujícími detaily: zpětná zrcátka, spoiler, uzávěry kapot, skla oken a stěrače. Všechny součásti musí být umístěny podle plánku, který je součástí stavebnice. Model musí být vybaven kompletní realisticky provedenou a vybarvenou figurkou řidiče, která je umístěna na sedačce ze stavebnice. Sedačka i figurka musí být umístěna tak aby to odpovídalo reálnému provedení. Hotová karoserie může být upravena tak, aby bylo možno zabudovat podvozek pro jízdu na autodráze.
6.9.2. 6.9.2. Motor
volný
6.9.3. 6.9.3. Podvozek
volný
6.9.4. 6.9.4. Kola
minimální průměr předních kol 23 mm
minimální šířka předních kol 10 mm
minimální průměr zadních kol 25 mm
maximální šířka zadních kol 17 mm
Přední kola se musí dotýkat dráhy. Zadní kola musí mít černou barvu. Kola nesmí při pohledu shora přesahovat obrys karoserie.
6.9.5. 6.9.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 0,8 mm
karoserie před předními koly 0,8 mm
pod ostatními částmi modelu 2 mm
6.9.6. 6.9.6. Ostatní rozměry a hmotnosti
maximální šířka podvozku a přes kola 85 mm
6.10. 6.10. ŽV
Modely volné konstrukce s papírovou karoserií
6.10.1. 6.10.1. Karoserie
Volná konstrukce z papíru představující automobil. U modelů s kabinou nemusí být okna průhledná, ale pak musí být naznačena barvou.
6.10.2. 6.10.2. Motor
motor třídy 16D
6.10.3. 6.10.3. Podvozek
volný
6.10.4. 6.10.4. Kola
bez omezení
6.10.5. 6.10.5. Minimální světlost 0,8 mm
6.10.6. 6.10.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
maximální výška 40 mm
6.11. 6.11. ŽPF/24
Polomakety formulových vozů v měřítku 1:24
6.11.1. 6.11.1. Karoserie
a) karoserie od tuzemských výrobců
Arrows A-3, Ferrari 126, Ferrari 640, Ligier JS 19, Lola T 93 F Cart, Lotus 80, Lotus 91, Lotus 99, Lotus 100, March 811, McLaren MP4, Osella FA-1, Penske F Cart, Penske PC 9, Quaker State Porsche, Williams FW 11, Wolf WR 7
b) polomakety formulových vozů od firmy Betta (GB):
Ferrari 310V10, Benetton Ford, Lola Ford T9300, Williams Renault, Reynard Ford, Jordan, Penske PC 22
c) polomakety formulových vozů od firmy BPA
6.11.2. 6.11.2. Motory
motory třídy 16C a 16D
6.11.3. 6.11.3. Podvozek
volný
6.11.4. 6.11.4. Kola
minimální průměr předních kol 21 mm
minimální šíře předních kol 11 mm
minimální průměr zadních kol 24 mm
maximální šíře zadních kol 20 mm
Přední kola se musí dotýkat dráhy.
6.11.5. 6.11.5. Minimální světlost
pod motorem a převodem 0,8 mm
pod karoserií před osou přední nápravy 2 mm
pod ostatními částmi modelu 3 mm
6.11.6. 6.11.6. Ostatní rozměry
maximální rozvor náprav 127 mm
maximální šířka 85 mm
maximální šířka mezi nápravami 66 mm
minimální výška zadního křídla 29 mm
minimální výška bočního pontonu vpředu 13 mm
minimální výška za hlavou jezdce (bez ochranného oblouku) 30 mm
6.12. 6.12. ŽPR/32
Polomakety cestovních a GT vozů v měřítku 1:32
6.12.1. 6.12.1. Karoserie
Povoleny jsou pouze karoserie dle následujícího seznamu:
a) Betta (GB) :
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 164, Audi A4, Audi V8, BMW 318, BMW Koenig 850, Ferrari 456, Callaway Corvette GT, Ferrari F50, Ferrari Testarossa, Ford Mondeo, Honda NXS, Chevrolet Camaro Z28, Chevrolet M.C., Lister Storm, McLaren F1, Mercedes 190E, Mercedes CLK, Panoz GTR1, Nissan R390, Nissan ZX300, Opel Calibra, Opel Vectra, Peugeot 406, Pontiac Silverbird 78, Renault Laguna, Toyota Supra, Volvo S40, Porsche GT1, Audi R8C GT
b) Parma (USA):
Ford Escort, Chevrolet Lumina, Mazda RX7
c) BPA (CZ)
Chevrolet Bereta, Porsche 911, Porsche 944, Toyota GT4
d) BSP (GB)
Renault Laguna
6.12.2. 6.12.2. Motor
motory třídy 16D
6.12.3. 6.12.3. Podvozek
Povoleny jsou pouze podvozky Parma International 32, Parma Flexi Womp 32 a Demon. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr. 2) a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Připájet lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
6.12.4. 6.12.4. Kola
minimální průměr předních kol 12 mm
6.12.5. 6.12.5. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
6.12.6. 6.12.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 64 mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 25 mm
6.13. 6.13. ŽPR/24
Polomakety cestovních vozů a GT vozů v měřítku 1:24
6.13.1. 6.13.1. Karoserie
Povoleny jsou pouze karoserie dle následujícího seznamu:
a) polomakety vozů od firmy Betta (GB):
Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Audi V8, BMW 318, BMW M3, Ford Mondeo, Ford Sierra Cosworth, Honda Accord, Lister Storm, Mercedes 190E, Nissan Skyline, Opel Calibra, Opel Vectra, Viper GTS, Volvo S40, VW Beetle.
b) polomakety vozů od firmy Parma (USA):
Dodge Viper, Ford Mustang Cobra, Ford Taurus, Ford Taurus 98, Ford Thunderbird, Chevrolet Camaro Z28, Chevrolet Lumina, Chevrolet M.C., Chrysler Le Baron, Iroc Dodge, Pontiac 97, Pontiac Grand Prix 99.
c) polomakety vozů od firmy BPA (CZ):
Lister Storm V12, Mercedes CL, Mitsubishi Eclipse, Opel Calibra ITC, Škoda Octavia WRC, Volvo C70, VW Corado, Fabia KIT CAR, Mercedes CLK DTM.
d) polomakety vozů od firmy EasySlot (I):
Mercedes CLK DTMMotor
motory třídy 16D
6.13.2. 6.13.2. Podvozek
Povoleny jsou pouze podvozky Parma Flexi Car, Parma Flexi 2, Parma Flexi 3, J.K.Cheetah, Trinity Spider, Trinity 2000, Champion Turbo Flex a J.K. Scorpio 2. Je zakázáno použít hliníkové nebo duralové bočnice. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr.2) a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Připájet lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Minimální výška horní hrany zadní osy od spodní hrany podvozku je 9 mm. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
6.13.3. 6.13.3. Kola
minimální průměr předních kol 12,7 mm
minimální průměr osy předních kol 1 mm
minimální vnější rozměr přes kola přední nápravy 72 mm
maximální šíře zadních kol 20,7 mm
6.13.4. 6.13.4. Minimální světlost
mezi zadními koly pod osou zadních kol 0,8 mm
6.13.5. 6.13.5. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
minimální výška modelu v místě spodní hrany předního skla 21 mm
minimální výška modelu v místě horní hrany předního skla 32 mm
maximální výška spodní hrany zadního nárazníku 12 mm
maximální výška karoserie 40 mm
6.14. 6.14. ŽG12
Polomakety prototypů a sportovních vozů se zakrytými koly a kabinou řidiče v měřítku 1:24
6.14.1. 6.14.1. Karoserie
Blatník za osou zadního kola musí být ukončen nejvýše ve výši horní hrany disku (obr. 1).
Zadní křídlo musí být být namontováno v pozici dané vylisovaným tvarem karoserie.
6.14.2. 6.14.2. Motor
motory třídy 16C a 16D
6.14.3. 6.14.3. Podvozek
a) a) Lze použít podvozek CS/BP, sletovaný podle obr. 3. Je povoleno zmenšit úhel předního držáku motoru, ale jen tak, že kratší strana držáku zůstane zachována.
b) b) Povoleny jsou pouze podvozky Parma Flexi Car, Parma Flexi 2, Parma Flexi 3, J.K.Cheetah, Trinity Spider, Trinity 2000, Champion Turbo Flex ajK. Scorpio 2. Je zakázáno použít hliníkové nebo duralové bočnice. Podvozky nelze nijak upravovat a doplňovat. Je povoleno pouze vyztužit držáky ložisek zadní osy ocelovým drátem (obr.2) a zvětšit délku drážky držáku motoru tak, aby se motor mohl přisunout více k zadní ose. Připájet lze pouze ložiska zadní osy, kabely, trubičky na špendlíky, vymezovací trubičky předních kol, přední osu, pastorek a motor. Zavěšení předních kol musí být provedeno zásadně na jedné nedělené rovné hřídeli, v místě určeném pro umístění přední nápravy. Minimální výška horní hrany zadní osy od spodní hrany podvozku je 9 mm. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
c) c) Lze použít podvozek postavený podle rozměrového plánku (obr.4). V prostoru mezi motorem a předním plechem středního dílu může být výztužná příčka. Jako materiál na stavbu podvozku lze použít mosazný nebo fosforbronzový plech o maximální síle 1 mm, ocelové dráty, mosazné a ocelové trubičky.
Podvozek lze opatřit olověným závažím lepeným shora na díly podvozku. Závaží nesmí přesahovat přes obrys podvozku. Zadní osa musí mít průměr 3/32“ a musí být plného průřezu. Pro uložení zadní osy se musí použít kluzná ložiska.
6.14.4. 6.14.4. Kola
minimální průměr předních kol (CS/BP) 15 mm
minimální průměr předních kol (ostatní) 12,7 mm
minimální šířka předních kol (CS/BP) 6 mm
minimální průměr zadních kol (CS/BP) 19 mm
6.14.5. 6.14.5. Minimální světlost 0,8 mm
6.14.6. 6.14.6. Ostatní rozměry
maximální šířka 83 mm
minimální výška modelu v místě kabiny 27 mm
maximální výška modelu v místě zadního křídla 40 mm